Przestrzeganie zasad BHP jest obowiązkiem zarówno pracodawców jak i pracowników. Niestosowanie się do niego nie tylko grozi surowymi karami, ale przede wszystkim zagraża zdrowiu, a nawet życiu osób znajdujących się na terenie zakładu pracy.
Zasady dotyczące BHP zostały opisane w Kodeksie Pracy, rozporządzeniu dotyczącym ogólnych przepisów BHP, a także szczegółowych przepisach BHP dotyczących wykonywania poszczególnych zawodów.
Czym jest BHP?
BHP to inaczej Bezpieczeństwo i Higiena Pracy. Skrót ten odnosi się do zbioru przepisów i zasad mających na celu ochronę pracowników przed wypadkami i chorobami zawodowymi.
System przepisów BHP określa przede wszystkim:
- wyposażenie zakładu pracy oraz poszczególnych pomieszczeń roboczych i socjalnych;
- warunki w miejscu pracy - w szczególności dopuszczalne normy dla czynników zagrożenia zdrowia, tj. hałas czy temperatura;
- zachowanie i ubiór pracownika podczas wykonywania pracy umożliwiające bezpieczne wykonywanie pracy.
Kto odpowiada za przestrzeganie zasad BHP?
Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo i higienę pracy jest pracodawca. W pewnych wypadkach może on samodzielnie pełnić funkcje doradcze i kontrolne.
Jeśli zakład pracy zatrudnia zbyt wielu pracowników, pracodawca nie ma wystarczających uprawnień lub rodzaj wykonywanej pracy tego wymaga, może on zlecić stworzenie służby BHP (przy zakładach zatrudniających powyżej 100 pracowników).
W mniejszych placówkach, gdzie pracodawca nie chce lub nie może osobiście pełnić funkcji BHP-owca, może on podpisać dodatkową umowę z jednym z pracowników posiadające odpowiednie kwalifikacje. Osoba taka będzie pełniła tę funkcję w niepełnym wymiarze godzin.
Niezależnie od powierzenia zadań pracownikowi lub zewnętrznemu specjaliście, pracodawca nie zostaje zwolniony z odpowiedzialności.
Oczywiście wszyscy pracownicy są zobowiązani do znajomości oraz stosowania się do obowiązujących ustaleń i przepisów. W tym celu organizowane są systematyczne szkolenia stanowiskowe z zakresu BHP, w szczególności przy wprowadzaniu pracownika do wykonywania pracy. Częstotliwość takich szkoleń jest zależna od stanowiska.
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy jest ważnym elementem niezależnie od wykonywanej pracy. Na różne zagrożenia są narażeni zarówno pracownicy biurowi, jak i fizyczni. Nie należy zatem w żadnym wypadku bagatelizować niebezpieczeństw.
Wstaw komentarz Anuluj odpowiedź