Czym jest ergonomia pracy w biurze?
Ergonomia to dyscyplina naukowa, która zajmuje się dostosowaniem środowiska pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Dla pracownika zdrowe biuro to komfortowe warunki i bezpieczeństwo, dla pracodawcy przekłada się to na zwiększenie wydajności. Aspektem na którym skupia się ta nauka o pracy jest wypełnianie przez pracownika obowiązków jak najmniejszym kosztem biologicznym, dzięki czemu jest on w stanie osiągać wysoką wydajność oraz efektywność. Dzięki polepszeniu warunków pracy - ergonomii w biurze, zwiększa się jakość tej pracy.
Na co zwrócić uwagę projektując zdrowe biuro?
Krzesło biurowe powinno być stabilne, mieć odpowiednie wymiary (siedzisko na wysokości 40-50cm od podłogi), podłokietniki, wyprofilowane oparcie oraz regulacje zarówno pozycji siedziska oraz oparcia, jak i wysokości podłokietników czy pochylenia oparcia. Ma ono ogromny wpływ na krążenie – źle dobrane może powodować problemy z krążeniem w nogach. Podobnie jest z uciskiem na nerwy – twarde i źle dobrane krzesło może powodować ostry ból w nogach związany z uciskiem nerwu kulszowego.
Ergonomicznie zaprojektowana klawiatura i myszka oraz podkładka pod myszkę to kolejne bardzo ważne elementy. Używanie najtańszych sprzętów kilka godzin dziennie może upośledzać krążenie w nadgarstkach oraz palcach dłoni, a także powodować niezdrowy ucisk na nerwy w tych miejscach. Ergonomiczne klawiatury i myszki zmniejszają napięcie mięśni, które pojawia się przy wykonywaniu ciągle tych samych czynności, dzięki ułożeniu ramion i dłoni w najbardziej naturalny sposób. Ma to wpływ na mięśnie i stawy kończyn górnych.
Bardzo ważne jest odpowiednie ułożenie krzesła, biurka i monitora. Niewyprofilowane oparcie krzesła oraz zbyt nisko ustawiony monitor powodują garbienie się, które w dłuższej perspektywie skutkuje przewlekłym bólem pleców. Dobrze dobrany monitor znajduje się na wysokości oczu pracownika biurowego, a biurko pozwala na ułożenie łokci pod kątem 90 stopni.
Ergonomia pracy w biurze pozwala uniknąć dolegliwości będących bardzo często udziałem pracowników biurowych, takich jak zespół cieśni nadgarstka oraz wiele innych urazów wynikających z powtarzających się obciążeń. Należą do nich także nagłe urazy, jak przepukliny dysków czy skurcze mięśni.
Wstaw komentarz Anuluj odpowiedź